مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20447 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

پسر سه ساله ام بسيار باهوش و كنجكاو است . براي شكوفاتر شدن استعداد و تقويت حافظه ءوي و هم چنين ايجاد روحيهء اعتماد به نفس در او, مرا راهنمايي كنيد.

براي بالابردن ضريب هوشي و شكوفا ساختن استعداد, فراهم سازي بستر مناسب , از اهميت ويژه اي برخوردار است . برخي از عوامل با خصوصيات ژنتيكي والدين و ويژگي هاي روحي , رواني و اعتقادي آن ها, قبل از انعقاد نطفه مؤثر است , و پاره اي عوامل نيز به كيفيت و حالات مادران در دوران حاملگي يا نوع تغذيه شان در زمان شير دادن بچه بر مي گردد.

تحقيقات علمي و تجربي نشان داده , مؤلفه هايي از به نوع و نحوهء تربيت و شخصيت دهي و شخصيت پروري بچه ها و محتواي آموزش هاي مستقيم يا غير مستقيم و شيوهء آن وابسته است .

اگر چه اين مقال را مجال بحث و بررسي علمي و تفصيلي همهء مؤلفه هاي بستر ساز, قبل و بعد از ميلاد براي بالابردن ضريب هوش و شكوفايي استعدادها نيست , اما تذكر چند نكتهء عملي , خالي از فايده نمي باشد ومي تواند شما را در نيل به هدف به طور نسبي كمك كند:

1 سن سه سالگي و بعد از آن , دوران بسيار مناسبي براي يادگيري كودكان است ; لذا سعي كنيد با دادن پاسخ هاي درست , ولي بسيار روان و ساده , سؤالات فرزندتان را پاسخ دهيد و گنجينهء معلومات او را غني گردانيد, زيرا هر قدر معلومات بيش تري كسب كند, حس كنجكاوي اش بيش تر تقويت مي شود.

2 با طرح سؤالات متنوع , ذهن بچه را در جريان و حركت قرار دهيد و توجه داشته باشيد سؤالات بايد از برخوردار باشد, به عبارت ديگر: از سؤالات ساده كه اطمينان داريد كودك با اندك تأملي مي تواند به آن پاسخ دهد, شروع كنيد تا توانايي دروني خويش را باور كند و روحيهء اعتماد به نفس يا خودباوري در او تقويت گردد. به تدريج سطح سؤالات را وزين تر سازيد.

به علاوه ـ از طرح سؤالاتي كه جنبهء داشته باشد, در آغاز بپرهيزيد. سؤالاتي مطرح كنيد كه او باجست و جو و كنكاش بتواند آن را از راه به دست آورد. قدم به قدم و با احتياط ازعرصهء تجربه , به سرزمين پا بگذاريد و او را با كردن آشنا كنيد تا وقتي وارد شد, براي وي خاطره انگيز و لذت بخش باشد.

3 اميدوار كننده ترين نتيجه اي كه از تحقيقات جديد در مورد نحوهء عمل حافظه در سنين مختلف اخذشده , آن است كه فعاليت منظم و مستمر ذهن و حافظه موجب بالندگي و شكوفايي آن مي گردد و از فرسودگي جلوگيري مي كند.(1) در تحقق اين اصل , به تغذيهء علمي و معنوي كودك حساس باشيد و با وادار كردن وي به

حفظ سوره هاي كوتاه قرآن و اشعار مفيد و سرودهاي قرآني , زمينه را براي تقويت حافظه او مساعد سازيد. البته رعايت شيوهء آموزش و ميزان توانايي كودك بسيار مهم است . آموزش قرآن را با بازي ها و چيزهايي كه موردعلاقه كودك شما است , همراه كنيد .

4 تغذيهء جسمي : خوردن شيريني هاي طبيعي مانند عسل و كشمش مخصوصاً مويز سرخ در ناشتا و هم چنين عدس و گوشت نزديك گردن , در تقويت حافظه مفيد است . ضمناً مطالعهء پاره اي كتاب ها و مقالات منتشر شده از سوي انتشارات انجمن اوليا و مربيان مي تواند شمارا در پرورش ذهن و شكوفا ساختن هوش فرزندتان كمك كند.

(پـاورقي 1.روزنامه رسالت , شمارهء 19اسفند سال 1374



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.